سه شنبه ۲۹ اسفند ۰۲

چگونگی انتخاب کترینگ

۸۴۶ بازديد

تاریخچه کیترینگ


کترینگ چیست؟ امروزه واژه کترینگ (catering) واژه چنان نا آشنایی برای ما نیست.
تاریخچه کیترینگ به آغاز استفاده از هواپیماهای مسافربری بر میگردد. در کیترینگ هواپیمایی، مسافران با توجه به مسافت پرواز، کلاس پرواز و موارد دیگر مورد پذیرایی توسط مهمانداران هواپیمایی قرار می گیرند.
خود کلمه کیترینگ در زبان انگلیسی (Catering) به طور کلی معرف صنعت آماده سازی و تهیه و طبخ نوشیدنی و غذا در محلی مشخص و سرو غذا در محلی دیگر جهت پذیرایی می باشد، به عنوان مثال میتوان از کیترینگ هواپیمایی، کیترینگ قطار، کیترینگ بیمارستانی، کترینگ هتل ها و کترینگ کشتیرانی نام برد.
تلاش های مقدماتی در صنعت catering کیترینگ از دهه ۱۹۲۰ آغاز شده است که موضوع آن خوراکی های درون پروازی است، اما نخستین آشپزخانه ای که برای تهیه خوراکی های درون پروازی بوجود آمده است، در سال ۱۹۳۶ توسط خطوط هوایی امریکا ایجاد شده و محتویات آن بطور معمول شامل گوشت (اکثرا گوشت مرغ یا گوشت قرمز گاو و گوساله )، یک نوع سالاد یا سبزی، کمی نان و یک دسر شیرینی و شکلات بود.

در برخی از کیترینگ های هواپیمایی مسئول تامین خوراکی ها معمولا یک غذای جانشین از قبیل غذای طبخ شده یا غذای ویژه دین کلیمی ها، مسلمانان و گیاهخواران نیز تهیه می کنند. البته این غذاها باید از قبل وبرخی اوقات هنگام خرید بلیط سفارش داده شوند.


کیترینگ به عنوان یک صنعت غذایی از حدود سال ۱۸۲۰ میلادی در امریکا، توسط امریکایی های افریقایی تبار رشد و نمو کرد و به عنوان صنعت سودآور غذایی توسعه پیدا کرد، پس از آن در حدود سالهای ۱۹۳۰ میلادی موسسات دولتی در اتحاد جماهیر شوروی با منوهای ساده شروع به توسعه موسسات دولتی پذیرایی به عنوان بخشی از سیاست های اشتراک منابع خود کردند، به تدریج با توسعه صنعت غذا، از حدود سال ۱۹۶۰ میلادی غذاخوردن در کیترینگ های دولتی و پذیرایی فراگیرتر شد.

تشکل صنفی جهانی کیترینگ


امروزه تهیه کنندگان خوراک های کترینگ در تمام دنیا، در درون یک تشکل صنفی به نام IFCA ( که برگرفته از عبارت International Flight Catering Association است) ، گرد هم آمده اند. این انجمن در سال ۱۹۸۰ میلادی در انگلستان تشکیل شده است و از سال ۲۰۰۵ میلادی کیترینگ های قطاری و کیترینگ های کشتیرانی نیز به آن ملحق شدند. در سال های اخیرتهیه کنندگان غذا برای سمینارها، اردوها وتورهای گردشی و بازدید های علمی نیز به سیستم تهیه و توزیع غذای کترینگی تمایل نشان داده اند و مورد استقبال نیز واقع شده است.

بخش  آشپزخانه صنعتی کیترینگ که در آن غذاهای همه وعده های غذایی بسته به نیاز مجموعه هدف تهیه می شود، با تجهیزات آشپزخانه صنعتی برای تولید غذا و نوشیدنی بصورت عمده فعال است.

همچنین در آشپزخانه های صنعتی همه محصولات و مواد اولیه آشپزی با استانداردهای صنعت غذا چک می شوند که بخشی از فرآیند آشپزی صنعتی به حساب می آید.

روابط عمومی به بیانی ساده و کلی برقراری ارتباط هدفمند به موقع، موثر ودوسویه میان درون و برون از یک مجموعه تعریف می شود.خوراکیهای درون پروازی در همین راستا، مجموعه ای بشمار می رود که روابط عمومی هرخط هوایی باید درچهارچوب فعالیت های بازار افزایی خود به آن توجه نشان داده وبه بهره برداری از امکانات بالقوه بسیار گسترده ای بپردازد. در همین زمینه روابط عمومی فوق تخصصی حوزه خوراکیهای درون پروازی قادر است ایفاگر نقش موثری نه تنها در عرصه دادوستد اقتصادی بلکه در حوزه ارتباطات فرهنگی میان کشورها دارد.

استفاده از خوراکیهای بومی هرکشور در منوی پذیرایی (بعنوان مثال در مورد ایران غذاهای سنتی نظیر چلوکباب، چلو خورشت های مختلف، شربت های تهیه شده از عرقیجات گیاهی، شیرینی های محلی از نوع سوهان قم، باقلواو قطاب یزد، کلمپه و کماچ کرمان، گز اصفهان و …) و اطلاع رسانی محلی در مورد آنها می تواند ابزار موثری برای شناساندن فرهنگ اصیل به یکدیگر بشمار آید.
در اکثر کیترینگ ها بویژه در کیترینگ هواپیمایی تولیدات غذایی بصورت وکیوم و در ظروف یکبار مصرف آماده و تهیه می شوند.

غذای شرکت ها و سازمان ها


امروز همه ما حداقل یک وعده غذای روزانه خود را در محل کار صرف می کنیم. به همین دلیل تولید غذای سالم و لذیذ برای شرکت ها از اهمیت ویژه ای در تهیه غذای شرکتی کترینگ کیبو دارد .
روش های ارائه غذا و خدمات کترینگ شرکتی

  • غذای بسته بندی شده

در این روش غذا در آشپزخانه کترینگ کیبو تهیه و طبخ می شود و پس از بسته بندی با ظروف آلومینیومی و گیاهی داخل کارتن های مخصوص حمل غذا به محل مشتری ارسال می شود.با این شیوه بسته بندی گرمای غذا تا ۲ ساعت ماندگاری دارد و دمای غذا بصورت مطلوب حفظ می شود.

  • سرو غذا در محل مشتری

در صورتی که تجهیزات  و مکان مناسبی برای سرو غذا در محل مشتری وجود داشته باشد غذا در آشپزخانه کترینگ کیبو تهیه و طبخ می شود و پس از ارسال دیگ در محل مشتری سرو می شود.

  • خدمات مشاوره

تهیه غذای کیبو در زمینه تنظیم آنالیز و منوی غذا، استقرار دستور العمل های لازم جهت تهیه غذا، تجهیز آشپزخانه ،  با ارزش های غذایی، اصوال بهداشتی و استانداردهای بین المللی مشاوره رایگان ارائه می دهد.

 

تفاوت کترینگ و تهیه غذا مجالس با رستوران


مهمترین تفاوت های غذا در این صنعت با سایر اماکن سرو غذا ازجمله رستوران ها در چند مورد زیر می باشد :

  1.  ایمنی خوراکیها
  2.  تامین غذای شرکتها و ارگانهای بزرگ، سیمنارها ، مجالس عروسی، میهمانی های کوچک و بزرگ
  3. کیفیت
  4.  قیمت
  5.  مزه خوراکیها
  6.  مناسب ترین خوراکی ها به لحاظ بهداشتی به دلیل همین تفاوت ها فرایند تولید خوراکیهای کترینگ ها و تهیه غداها استانداردسازی شده است واستانداردها هر روز بهبود می یابند.

 

 

چگونگی انتخاب کترینگ مناسب


اگر برای مراسم عروسی یا یک سمینار کاری برنامه‌ریزی می‌کنید انتخاب کترینگ انتخابی حیاطی است. طبیعتا می‌خواهید رویداد‌تان بدون نقص برگزار شود و دوست دارید نسبت به هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید بهترین خدمات به شما ارائه شود. اما اگر در برنامه‌ریزی رویداد تخصص نداشته باشید پیدا کردن بهترین خدمات کترینگ نسبت به بودجه‌ای که دارید می تواند کار گیج کننده‌ای باشد.

وقتی تجربه‌ی زیادی در خصوص برگزار کردن رویداد و مراسم ندارید چطور باید به دنبال یک نوع خاص از خدمات کترینگ باشید و چگونه باید آن‌ها را با هم مقایسه کنید؟ نکاتی که در زیر آمده است می تواند به شما  جهت انتخاب بهترین خدمات کترینگ برای رویداد بعدی‌تان کمک فراوانی کند.

  • انتخاب‌ها را محدود کنید

اولین قدم برای پیدا کردن یک کترینگ مناسب محدود کردن انتخاب‌ها به چند خدمات کترینگ منتخب است. اگر در خصوص پیدا کردن کترینگ تجربه‌ای ندارید باید از صفر شروع کنید. از دوستان و همکاران درخواست کنید به شما پیشنهاد دهند و نقد و بررسی‌های اینترنتی در مورد ارائه دهند‌گان خدمات کترینگ را بخوانید و کترینگ‌های بی کیفیت را حذف کنید. برای اینکار می توانید از تجربه‌ی دیگران استفاده کنید.

  • انتخاب‌های منو

به انتخاب‌های منو توجه کنید و تخصص‌های کترینگ را در نظر بگیرید. هر خدمات کترینگی برای هر رویدادی مناسب نیست و باید خدمات را با نیاز‌های خود هماهنگ کنید. برای مثال خدمات کترینگی که در غذاهای ایتالیایی تخصص دارد احتمالا در ارائه‌ی خدمات برای یک رویداد ژاپنی دچار مشکل می‌شود و این فقط نشان دهنده‌ی تجربه ی آن هاست نه توانایی‌شان.

در مورد انتخاب‌های منو و ایده‌هایی که برای آن دارید با مدیریت کترینگ صحبت کنید. اگر مهمان‌ها در رژیم‌های غذایی خود محدودیت‌هایی دارند آن‌ها را با مدیریت کترینگ در میان بگذارید.

 

  • تعداد کارکنان

قبل از این که با خدمات کترینگ قرار داد امضا کنید مطمئن شوید تعداد کارکنان برای رفع نیاز‌های رویداد شما کافی است. تعداد کارکنان مورد نیاز به نوع رویداد و تعداد مهمان‌ها بستگی دارد. در مورد برنامه‌هایی که دارید با مدیریت کترینگ منتخب صحبت کنید و از این که تمام نیاز‌های شما بر طرف خواهد شد مطمئن شوید.

 

  • امتحان کردن غذا‌ها

خدمات کترینگی که انتخاب می‌کنید باید یک روز را برای امتحان کردن غذاهای منو تعیین کند که بتوانید مزه‌ی غذاها را محک بزنید و آن هایی که قرار است در مراسم شما سرو شوند را انتخاب کنید.

این نکته‌ی بسیار مهمی است؛ شما باید منو را تایید کنید و خدمات کترینگ باید به شما اجازه دهد غذاها را قبل از سرو شدن امتحان کنید. اگر برای امتحان کردن غذاها پیشنهادی ندادند بهتر است به دنبال خدمات کترینگ دیگری باشید.

 

  • هزینه‌ی خدمات

هزینه‌ی خدمات کترینگ مسئله‌ای مهم و یکی از عوامل تعیین کننده در انتخاب شما محسوب می‌شود. بودجه‌ی خود را مشخص کنید مطمئن شوید خدماتی که به شما ارائه می‌شود تمام مراحل از جمله آماده کردن, خرابی ها و حقوق کارکنان را پوشش می دهد. قبل از امضا کردن قرارداد در مورد هزینه‌های اضافی سوال کنید.

 

  • جمع بندی

فرایند پیدا کردن خدمات کترینگ مناسب مشکل نیست اما باید با چشمانی باز و برنامه‌ریزی مشخص انجام شود. از این نکات و غریزه‌ی خود استفاده کنید. اگر فکر می‌کنید خدمات کترینگی که می‌خواهید انتخاب کنید با شما رو راست نیست به جست و جو ادامه دهید تا یک خدمات حرفه‌ای پیدا کنید که تمام نیازهای شما را برطرف  کند.

یاد‌تان باشد موفقیت رویداد شما به خدمات کترینگ بستگی دارد و خدمات کترینگ انتخاب شده، نماینده‌ی شما در رویداد خواهند بود. پس عجله نکنید و با دقت انتخاب کنید.

 

تغذیه سالم با کترینگ کیبو
 

خصوصیات یک تغذیه سالم چیست ؟

خوردن موادی از گروههای غذایی مختلف می‌باشد:پروتئین مانند گوشت، تخم مرغ، لبنیات، میوه و سبزیجات، غلات مانند نان و پاستا و چربی و شیرینی. همیشه رعایت رژیم غذایی مناسب مفید نمی باشد،زیرا ممکن است شما از یک گروه که علاقه بیشتری داشته باشید بیشتر بخورید و گروه دیگر را اصلاً در برنامه غذایی خود استفاده نکنید.

اگر با دقت به چیزی که می خورید توجه داشته باشید متوجه می شوید که از مواد مغذی کافی در غذاهای روزانه خود استفاده نمی کنید.بنابراین توجه به غذایی که می خورید مهم است و همچنین باید توجه داشته باشید که چه گروه غذایی در رژیم شما وجود ندارد.

برای دانستن کمبود مواد مورد نیاز در رژیم خود به مدت یک هفته از غذاهایی مصرفی خود یادداشت بردارید و به این نکته که آیا همه گروههای غذایی در رژیم شما قرار دارد یا نه آگاه شوید. سپس  متوجه می شوید که با تغییرات کوچکی در غذای خود از رژیم غذایی سالمی بهره مند می شوید.

 

آیا باید در رژیم های غذایی تغییرات زیادی ایجاد کرد؟
 

زمانیکه از گروههای غذایی جا افتاده در رژیم خود آگاه شدید و یا اینکه متوجه شوید که هیچ توازنی در رژیم غذایی خود ندارید می توانید برای تغییرات کوچکی در رژیم خود اقدام کنید.بعنوان مثال:خوردن ماست به عنوان یک غذای مختصر می تواند جایگزین شیر شود و یا خوردن یک موز نیاز به خوردن میوه را تامین کند.

 

  • توجه به میزان مصرف نیز ضروری است و باید از میزان دقیق مواد در مصرف روزانه آگاه باشید.

 

بخاطر داشته باشید که غذا خوردن یکی ار لذت بخش ترین بخشهای زندگی است مخصوصا اگه  بشه این غذای با کیفیت عالی و با مواد تازه و اورگانیک از کترینگ کیبو سفارش داد.همه غذاها اگر به اندازه خورده شوند، می توانند بخشی از رژیم سالم باشند.

اگر غذاهای مورد علاقه شما مقدار زیادی نمک ،چربی ، شکر و کالری داردمیزان مصرف آن را کم کنید و یا غذاهای سالمتری را جایگزین آن نمایید.کلید داشتن رژیمی سالم و متعادل ، حفظ تعادل در خوردن غذا است.سعی کنید میزان وسیعی از مواد مغذی مانند میوه، سبزیجات ، غلات و محصولات کم چربی، ماهی ، گوشت و مرغ استفاده کنید.

 

  • آیا مصرف غذای سالم بدن را از بیماریها در امان نگه می دارد؟

مصرف مواد غذایی سالم میزان ابتلاء به بیماریها را کاهش می دهد.از رژیمی که سرشار از میوه و سبزیجات  که حاوی آنتی اکسیدان می‌باشند مانند ویتامین E , C و بتا کاروتن استفاده کنید که این مواد باعث کاهش بیماریهای قلبی ، سرطان و فشار خون بالا می شوند.

 

با به نام ترین و خوشمزه ترین غذاها آشنا شوید


حتما این جمله را شنیده اید که ایرانیان، مردمانی خوش غذا هستند. هر کدام از اقوام کشورمان غذاهای لذیذ مربوط به منطقه خود را دارند و ساعات زیادی را صرف تهیه و پخت این غذاها می کنند. علاوه بر غذاهای محلی، تعداد زیادی از غذاهای خوشمزه وجود دارند که در سراسر ایران و مخصوصا در مهمانی ها سرو می شوند. غذاهای اصیل ایرانی که باید امتحان کنید

  

  • کباب برگ کترینگ کیبو


در مهمانی های ایرانی، کباب نقش پر اهمیتی دارد. حتما می دانید که کباب انواع مختلفی دارد، مانند کباب برگ، کباب کوبیده، بختیاری، کباب ترش، چنجه، شیشلیک و … کباب برگ از لذیذترین و خوشمزه ترین کباب هاست و در 

 

کترینگ میرداماد از گوشت گوسفند یا مغز ران گوساله تهیه می شود. کباب برگ با برنج چلو سرو شده و گوجه کبابی، فلفل کبابی، سبزی ریحان و پیاز از ملزومات اصلی این غذاست و حتما باید به صورت دورچین سرو شوند.

جوجه کباب از گوشت مرغ تهیه می شود و بسیار پرطرفدار است. اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران در تعطیلات و مسافرت ها، گوشت مرغ طعم دار شده را بر روی منقل کباب کرده و جوجه کباب می پزند.

 

تهیه غذای دورچین ، این غذا رو با دورچین نارنج یا لیمو ترش سرو میکند .  جوجه کباب را با نان و یا با پلو سرو می کنند.

 

ایرانیان با انواع سوپ و آش رابطه خوبی دارند. هر کدام از اقوام ایرانی، بسته به منطقه جغرافیایی، آش یا سوپ مختص خود را طبخ می کنند. در این میان سوپ جو با گوشت مرغ شناخته شده تر بوده و جایگاه ویژه ای در سفره هر ایرانی دارد. اکثر افراد در مهمانی ها و ضیافت ها، سوپ جو با گوشت مرغ را به عنوان پیش غذا سرو می کنند. توصیه می کنیم مانند تهیه غذا کیبو علاوه بر آب مرغ، گوشت مرغ را نیز ریش ریش کرده و به غذا اضافه کنید. این کار طعم سوپ را خوشمزه تر کرده و مهمانان را شیفته تر می کند.

 

  • ته چین

ته چین کترینگ کیبو همان گونه که از نامش پیداست، غذایی دو بخشی بوده و قسمت اصلی آن را ته دیگ زعفرانی تشکیل می دهد. بعید است در بین ایرانیان، کسی به ته دیگ نه بگوید! مخصوصا ته دیگ زعفرانی با گوشت یا مرغ. این غذا شکل ظاهری بسیار زیبا و مجلسی دارد و در مهمانی های ایرانی، بسیار پرطرفدار است.

 

  • باقالی پلو کترینگ کیبو 


در بین پلوهای ایرانی، باقالی پلو مجلسی ترین است. در تهیه این غذا از برنج، سبزی شوید و باقالی تازه سبز رنگ استفاده می شود. پیشنهاد می کنیم باقالی و شوید تازه تهیه کرده و تا حد امکان از باقالی منجمد و شوید خشک استفاده نکنید. گوشتی که همراه با این غذا سرو می شود، اختیاری بوده و می تواند گوشت مرغ یا گوسفند باشد. با این حال، دستور تهیه اصلی باقالی پلو با ماهیچه یا گوشت گردن در سایت تهیه غذا گاندیعنوان شده است.

 

  • سبزی پلو با ماهی تهیه غذای کیبو


نام سبزی پلو یک غذای اصیل ایرانی بوده و در ذهن تمام ایرانیان با نام شب عید عجین شده است. این یک رسم زیبای دیرینه است و کمتر خانواده ایرانی یافت می شود که در شب تحویل سال نو، دور هم ننشسته و سبزی پلو با ماهی نخورند. مشابه با باقالی پلو، توصیه می کنیم به جای سبزی خشک شده، سری به مغازه سبزی فروشی زده و سبزی تازه خریداری کنید. دقت کنید که ماهی نیز تازه باشد. داشتن ظاهری شفاف و درخشنده، قرمز بودن آبشش ها، بوی طبیعی و دهان بسته از جمله نشانه های ماهی تازه است ، البته برای راحتی و لذت بردن بیشتر از این غذای خوشمزه میتونید روی ما یعنی 

 

تهیه غذای ونک حساب کنید .


به جرات میتوان گفت که اکثر مردم ایران قرمه سبزی را دوست دارند، طرز پخت و رسپی قرمه سبزی بسیار است و از هر کسی که سوال کنید شیوه ی خاص خودش را دارد، سلیقه ی شخصی و خانوادگی در نوع تهیه قرمه سبزی تاثیر گذار است. اگر شما هم تجربه ی خوردن قرمه سبزی از رستوران ها و دستپخت های مختلف را داشته باشید متوجه این موضوع شده باشید.برای دوستانی که به تازگی شروع به آشپزی کرده اند و یا به دنبال این هستند که قرمه سبزی خوش مزه به سبک رستوران ها درست کنند.

 البته تعداد غذاهای اصیل ایرانی زیاد است؛ تعداد اقوام ایرانی بسیار زیاد بوده و مردم ساکن در جای جای کشورمان، غذاهایی با عطر و طعم منحصر بفرد را تهیه می کنند. شما برای تهیه انواع مختلفی از غذاهای ایرانی برای مجالس برای شرکت ها میتوانید روی تهیه غذای کیبو حساب باز کنید.

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.